ha!

rättning  8-0 till spunken på övertid

jobbe?

Jag som skulle vara ledig och ta det lungt med min lilla familj. Fick istället fara runt som en tätting från den ena utryckningen till den andra.

Jäkla telefon att ringa.

Fast det var rätt så skönt att få jobba lite trots allt. Antingen så blir ja totalt förslappad eller så klöser jag ner tapeterna när jag få för mycket "göra ingenting" tid.  
Tyvärr så lyckades jag inte lösa ett av jobben, utan fick stänga av den och ringa efter hjälp. Man tycker att jag borde vara van med sådant och att inse att det ingår i jobbet. Ibland så går det bara inte.
Men likförbannat så är det helt otroligt irriterande när det händer.

Börjar att få Yrkes heder antar jag
Personligt nederlag när det inte går
Seger när det går.

7-1 till spunken idag


nåväl  imorrn så ska vi göra up XXXX-skrälle  nu är det personligt



nix pellefix

Det blir inget mera irish cofee. Känns bara för surt att skriva om en massa godsaker och själv inte få .
 Det jag får det är att ha jouren över mellandagarna...så kan det gå och nu är haspen på

Får helt enkelt hålla mig till Alladin asken, gubbröran samt veteknäckemackor med stark senap å julskinka på.   iofs inte fy skam det heller


Gillar skarpt DN:s kulturdel den 24/12.   enna jäklar till att rima     kul grejj att dom vågar.

Spunken goes 110% jul

Godaste Gubbröran numera även söder om dalälven
detta är snott ifrån svärfar min. Han är bra på mat....och tjock,  bara han inte gör mig arvslös nu men
efter en snabb titt på besöksstatestiken så vågar ja avslöja receptet

1-2 brukar matjesill
1 skopa finkackad purjo
6-8 tärnade potatisar (av fast modell)
1 lagom liten rödlök. liten!!! inte mellan stor
ca 1.5 skopa gräddfil
ca 1.5 skopa cremefresch
ca 1,5 skopa majonäs vanlig och fet modell
4-5 lagom stora kluttar kalles kaviar

Mäta är för fegisar. Att laga mat är ingen vetenskap utan en konst. Men ok bara för att det är jul
skopa=dl
1 klutt = matsked

Gissa föresten vad min älskade älskling tycker om påståendet ovan..speciellt efter det att jag lyckats med att krydda sönder kötfärsåsen...IGEN.


WISKEY är  förövrigt samma sak som julstämmning så jusst därför..

smuttas det med andakt på antingen favoriten Kilbeggan (irlänsk) med en skvätt vatten i
eller  en.....

Irish coffee

kokkaffe med mjölk och socker i
Bells wiskey passar utmärkt till detta (inte mera än nån matsked eller två)
Spraygrädde på tub. spritsa ut ett lagom lock över koppen.
jo visst är det lite white trash över spraygrädde på tub..men förtusan det funkar å det är enkelt
 
Äggtoddy
ett bra recept på detta har ja inte men visst är det jul över äggtoddys....
..
...äsch nu kan jag inte sitta här och nattuggla längre...to be continued

Hemma

Väldigt skönt att få vara jul ledig. Har mycket varit, ett tag på jobbet.
men klagar det gör jag inte, skriver som Yoda jag gör...

..nytt försök.....äsch  

 Men det har iallafall lönat sig väldig bra. Mera ansvar, roligare jobb, framför allt mycket mera pengar å förmåner. Och detta till en som har 3 månader kvar, innan har tar en 7 månaders pappaledighet. JO jag har bra chefer och även väldigt nöjda sådana.


Särskilt fint är det att kunna få tid att umgås mera med dottern min. Hur Jämlika vi än försöker att vara så vore lögn i helvete att påstå att det inte märks vem det är av Hannas föräldrar som är föräldraledig, och vem det är som är borta hela dagarna för att sedan komma hem från jobbet som en urvattnad sill.

Det tar nån dag eller två och sen börjar det märkas att jag är hemma,
(det här händer iofs varje helg men sen så blir det oböhörligt måndag igen.)
En skrikandes liten bäbis som kryper bort ifrån en för att leta upp den andra föräldern dövar inte något dåligt samvete.
Något som jag tror att många småbarns pappor/mammor beroende på vem som är hemma tar mycket hårdare än vad dom vill låtsas om. ingår själv i den här kategorin

Därför är det å himla kul att märka att man efter ett tag får mycket bättre kontakt med henne. Hela ungen blir som mycket tryggare i sig själv  och hon behöver inte längre ha lika stor "koll" på var mamma är.
Nattningen går nu som en dans och att sitta där överspjälsängen och sakta men säkert komma tillinsikt om att det är jusst din varma hand och röst som hon kräver för att känna trygghet för att kunna somna..
DET är något som är så fint så att det inte går att förklara i nån sketen blogg.
Rakt in i replihjärnan hamnar det.
ungefär på samma plats som när hon kommer sättandes över golvet för att leta upp en.  PAPAPAPA BABABABA...PAPAPADADADAD....låter det och det är jag det.

blogga?

ibland blir det ok

och ibland blir  tankarna översatta i textform en obegriplig röra

Mitt stöko

Min kära mors två mantran som genomsyrat min uppväxt är

Numero uno
Se nu till att plugga eller vill du jobba som sopgubbe resten av ditt liv?

Spunkenfakta: Jag har faktiskt jobbat som just soppgubbe i två av mina 29 år.

Numero dos
Se nu till att städa. Hur ska det gå när du skaffar en tjej och inte klarar av att städa?

Spunken fakta: jag har faktiskt hittat en (den bästa) som är ännu värre än jag på att stöka ner


Har alltid trott att det var jag som var den stökiga. Själv har jag hävdat att kan nog finnas sanning i det där talesättet  "ordning är för idioter, genier behärskar kaos"
 Och just så kan det faktiskt mycket väl vara i det här fallet. Hon är smart min älskling.

 Väldigt smart     (och väldigt stökig)

Sen kan man fråga sig hur pass smart det är att välja att dela resten av sitt liv med en kvinna som får omkring i 149 i  IQ-tester. Brukar iofs inte få så väldans dåligt själv på sånt där. Men det är inte i närheten av några 149.

NI män därute som är sambos börjar nu så smått förstå hur lätt det egentligen är att vinna en diskussion hemma hos Spunken. ..men men det ska ju som vara lite sport åxå :)

Iallafall så var min andemening med detta inlägg inte att försöka skryta över eventuell IQ. Utan att konstatera att det är svårt för mig att kommaihåg vart tusan hon la tex hyresavin för 2 veckor sedan.
Älskade E däremot.
Hon ser inte problemet. För hon vet ju att den ligger där, under den externa hårdisken som ligger under plastpåsen bakom datorskärmen i hörnet av skrivbordet.

Nu är det såklart inte så synd om mig som det kanske kan låta.
(vad har man annars bloggar till om inte för att få gnälla av sig)
Utan det är nog snarare jag som försöker att "boa" som det så fint kallas för.
Det kryper runt en 9månaders tös som vill smaka på precis allt hemma hos mig

Mitt nya jobb (2 år) påverkar nog en hel del som gör att det känns skönt med lite mera ordningsamt hemma. På jobbet så kan folks liv vara beroende på att jag kan min skit och då krävs det att man har ordning på sina prylar. Och det är sjuhuhuhuhuuuukt mycket prylar att ha ordning på.

Och vem vet? Idag har kanske just du satt ditt liv på spel att jag har kunnat min skit. ;)

Nej jag jobbar inte som bilmeck och JA jag gillar Scrubs

30-års krisen here i come

kom jusst på mig själv med att äta pizza och titta på sing a long....exact hur många svennsson-poäng det är vill jag inte veta.   huvva...

ahhh underbara nattsudd (FLUMVARNING!)

Var länge sen man fick sitta och nattsudda med datorn i godanro. Ruskigt fint att sitta för sig själv i mörkret och ge hjärnan frisedel och låta tankarna löpa fritt samtidigt som man slösurfar hejvilt. Blir nästan lite nostalgisk. det här med nattsudd framför datorn är en konstform, en kulturgärning, en livstil, en... en...ett bra sätt att bli väldigt morgontrött  så att man sova bort nästa dag på..... en konstform som jag bemästrade till fullo back in the days när jag och tanten träffades....det blev en hel del msn:ande och nattsuddande då. tror vi båda var konstant dödströtta under 2 års tid efter låånga icq-nätter.
...nostalgi mode OFF

Synd bara att en del butiker har så urdåliga webbshops sidor....hittar inte mina julklappar om det ska vara på detta viset.

sitter jusst nu och finurlar (jo det är ett riktigt ord, jag bestämde det presis nu)med tre olika upplägg till julklapps ideer till Älsklingen.
En är väder känslig
En  innefattar ett gastronomiskt dilemma
Det tredje är jobbigt att köpa/hitta,
Det fjärde är ännu jobbigare att träffa rätt ...(jo jag kom på ett till i skrivandets stund. Julklappskungen det är jag :)


(mmm älsking nu har nu nått att fundera över...Puss)


Skulle kanske kunna kombinera dom på någe sätt. mitt dilemma med jullappar är att jag nästan bara kan hitta på dyra dito. samt det klassiska i-landsproblemet vi har det faktiskt rätt bra . finns inget skriande behov av någonting som skulle kunna räknas som ett dunderkalaspresent. jo föressten ett..men den dunderkalaspresenten fick vi av bostadsrättsförvaltaren redan förra veckan. ett förråd.